Rozwiązania problemów z kompresorem w warsztacie

W warsztacie samochodowym przy wykonywaniu wielu prac wykorzystuje się sprężone powietrze. Na przykład podczas odkręcania śrub, lakierowania karoserii, piaskowania powierzchni metalowych czy podczas malowania za pomocą natrysku.

Kompresory zwykle są sprawne przez wiele lat

kompresory 100l do warsztatówKażdy warsztat powinien zadbać więc o to, aby wśród podstawowego wyposażenia znalazły się kompresory, które pozwalają na produkcję powietrza pod określonym ciśnieniem. Dobrą wydajnością i mocą silnika cieszą się między innymi kompresory 100l do warsztatów. Choć zazwyczaj kompresory takie działają poprawnie przez wiele lat, czasami mogą zdarzyć się pewne problemy, których jednak można się w prosty sposób pozbyć. Czasami klienci skarżą się na to, że urządzenie zaczęło „brzmieć inaczej” – dźwięk wydawany podczas pracy jest inny niż dotychczas. Potencjalnych przyczyn zmiany dźwięku jest kilka. Producenci zwracają uwagę na to, że najczęstszym powodem jest poluzowanie się elementów łączących – wówczas wystarczy je dokręcić. Jeżeli jednak ruchome elementy uległy zużyciu, konieczna będzie ich naprawa lub wymiana.

kompresory 100lCzasami nietypowy dźwięk może pojawiać się przez obcy element w pompie głównej – operator kompresora może jednak bez problemu (gdy urządzenie jest wyłączone) sprawdzić stan pompy i pozbyć się ciał obcych. Jeżeli podejrzany hałas wciąż występuje – przyczyną może być też stukanie tłoka o zawór. W takiej sytuacji rozwiązaniem będzie wymiana podkładki papierowej na cieńszą. Wśród popularnych problemów wymienia się także obniżoną objętość roboczą – problem ten jest wyjątkowo uciążliwy, jeżeli wykonywane przez nas czynności wymagają określonego ciśnienia – jak jest na przykład przy piaskowaniu (mniejsze niż przewidywane ciśnienie może sprawić, że powierzchnia nie zostanie dokładnie wyczyszczona). Tutaj przyczyn może być wiele – warto więc wezwać fachowca, który sprawdzi kompresor i znajdzie rozwiązanie. Jeżeli chcemy tego dokonać sami, będziemy musieli z pewnością poświęcić na to sporo czasu. Zbyt niskie ciśnienie może wynikać z zablokowanego filtra powietrza, z nieszczelności zaworu bezpieczeństwa lub rurki upustowej, a także z uszkodzeń – uszczelki, płytki zaworu, pierścienia tłokowego lub cylindra. Musimy więc sprawdzić każdy z tych elementów – i wymienić go, naprawić lub wyregulować.

Podobnie powinniśmy postępować, gdy zauważymy zbyt duże zużycie oleju – wówczas w pierwszej kolejności należy dokonać kontroli pierścieni i cylindrów oraz rurki odpowietrzającej. Choć wymieniliśmy wiele problemów, które mogą spotkać osoby obsługujące kompresory, z reguły jednak urządzenia te pracują bezbłędnie przez wiele lat, jeśli są prawidłowo eksploatowane.